Watertaxi Rotterdam

Onze derdejaars studenten Maritieme Techniek Roelien, Gerben, Matthijs, Pieter en Diede werken aan een echt Rotterdams scheepbouwkundige opdracht; het project Watertaxi.  In deze real-life klus werken onze studenten voor de Watertaxi Rotterdam. Uit onderzoek van de Watertaxi is gebleken dat bijna 75 procent van de ritten in het centrum van de stad worden gevaren. Door de korte ritafstanden vermindert het belang van een hoge snelheid.  Met deze gegevens en met oog op groener ondernemen heeft de Watertaxi Rotterdam een nieuw type boot laten ontwikkelen.

 

In februari zijn onze studenten begonnen met het maken van een eigen ontwerp gebaseerd op de wensen van de klant. Aan de hand van dit ontwerp heeft het eerste gesprek met de opdrachtgever plaatsgevonden. Pieter: “Het is erg fijn om voor dit project met een echte opdrachtgever te werken. Je merkt dat planning belangrijk is en er heel wat van je wordt verwacht als professional.”

 

Omdat de opdrachtgever snel resultaat wilde zien, vroeg hij onze studenten aan de slag te gaan met het reeds ontwikkelde prototype. Roelien: “Het prototype zou niet alleen groener moeten zijn qua uitstoot, ook was een belangrijke wens om de nieuwe watertaxi minder geluid te laten produceren.”

 

Aan de hand van verschillende metingen wordt gezocht naar verbeterpunten. Gerben: “Wat we tot nu toe zien en ook kunnen horen is dat het prototype meer geluid maakt dan verwacht. Na eerdere tests zijn al aanpassingen gedaan aan de bodemplaat en schroef, maar de geluidsreductie is nog niet voldoende. Naar de oorzaak en passende oplossingen gaan wij nu hard op zoek. We hebben trillings- en geluidmetingen uitgevoerd. Die bewerken we wiskundig om zo de oorzaak van de herrie op te sporen. Het is een soort CSI-Rotterdam, maar dan technisch; we speuren naar boosdoeners.”

 

Niet alleen op geluid kan het team winst behalen. De accu’s van het prototype raken te snel leeg. Matthijs: “Uit de tests is gebleken dat de accu’s van de nieuwe watertaxi bij het varen op vol gas te veel vermogen verbruiken. Je kan dan niet lang varen. We hebben daarom een vermogen meting uitgevoerd. Een mogelijke reden voor het te snelle verlies van vermogen kan zijn dat het prototype aan de voorkant te ver in het water ligt. Door nu in de theorie een andere ligging van de boot te onderzoeken, kunnen we vooraf voorspellen wat of een andere ligging voldoende effect zal hebben.”

 

Nog voor de zomervakantie levert het team haar adviesrapport aan de klant op. Diede: “We hebben nog flink wat testdata te analyseren en moeten in het advies ook rekening houden met de regelgeving. Al met al is dit project een geweldige ervaring en een goede voorbereiding op het echte werk.”

Project Watertaxi RMU

Lloydstraat 300

3024 EA Rotterdam

Telefoon: 010 - 794 77 00

E-mail: rmi-bedrijfsbureau@hr.nl